0

της Τόνιας Ζαραβέλα

Πριν λίγες ημέρες, την περασμένη Κυριακή, η αδελφή του Σάκη Κατιφέ και θεία της τετράχρονης Σεβαστής με σύσσωμη την οικογένεια, τη χήρα και τον ορφανό γιο του Σάκη, βρέθηκαν στον Ιερό Ναό Ζωοδόχου Πηγής στα Καμίνια για το καθιερωμένο ετήσιο μνημόσυνο. Την προηγούμενη ημέρα η οικογένεια βρέθηκε στην Αίγινα για το τρισάγιο τους.


Πέρυσι τέτοιες ημέρες η ζωή κυλούσε ξέγνοιαστα, με τη μικρή Σεβαστή να βρίσκεται στην αγκαλιά των γονιών της και να απολαμβάνει τη θάλασσα της Αίγινας, εκείνη που σαν σήμερα ακριβώς έμελλε να "καταγραφεί" ως η τελευταία της εικόνα. Ακριβώς σαν σήμερα, ο καπετάν Στέλιος, ο περδικιώτης κυβερνήτης της λάντζας θα έκανε μισό το τελευταίο του ταξίδι προς τη Μονή, το μικρό νησάκι απέναντι από το ψαροχώρι της γενέτειράς του. Ακριβώς ένα χρόνο πριν, στην ίδια λάντζα μαζί τους και ο Cherednyk Jevgen θα απολάμβανε -κι αυτός μισή- τη διαδρομή προς τη Μονή.

Ένα χρόνο, λοιπόν, πριν δόθηκε το ξαφνικό "φινάλε" στις ζωές τεσσάρων ανθρώπων.

Ήταν 16 Αυγούστου 2016, ώρα περίπου 12:45, όταν απέπλευσε το Ε/Γ-Τ/Ρ ‘‘Αντωνία’’ από το λιμανάκι της Πέρδικας στη νήσο Αίγινα υπό καλές καιρικές συνθήκες με 24 επιβαίνοντες, από τους οποίους 23 επιβάτες, με κυβερνήτη του σκάφους τον απολεσθέντα στο ναυάγιο Στυλιανό Τρίμη. Προορισμός το νησάκι της Μονής. Λίγα μόλις λεπτά αργότερα το ταχύπλοο σκάφος "Duende Τ. Αίγινας 171" εμβόλισε τη λάντζα, με τους τέσσερις ηλικιωμένους επιβαίνοντες (Λυκουρέζος Θρασύβουλος, ετών 77, Βενετσιάνος Επαμεινώνδας – Παύλος, ετών 83, Βενετσιάνου Ευθυμία, ετών 80 και Καρακάση Θεοδότη, ετών 65), σύμφωνα με στοιχεία και καταθέσεις να αφήνουν αβοήθητους τους ναυαγούς και να βγαίνουν με βοήθεια άλλου σκάφους σε στεριά στην περιοχή της Αιγινήτισσας. Ο φερόμενος ως κυβερνήτης του ταχύπλοου βρέθηκε στο Λιμεναρχείο της Αίγινας περίπου στις 15:00 το μεσημέρι. 

Η λάντζα βυθίστηκε. Ο τραγικός απολογισμός είναι τέσσερις νεκροί, αρκετοί τραυματίες και τρεις οικογένειες που ζητούν ακόμη και σήμερα, ένα χρόνο μετά δικαίωση, δίχως να πείθονται στιγμή από τους ισχυρισμούς του 78χρονου πια Θρασύβουλου Λυκουρέζου. 

Όσα ακολούθησαν είναι λίγο πολύ γνωστά: τα θύματα κηδεύτηκαν, ο Θ. Λυκουρέζος προφυλακίστηκε, ο Αλέξης Κούγιας ανέλαβε την υπεράσπιση των τριών οικογενειών, οι φήμες για το ποιοι πράγματι επέβαιναν στο σκάφος οργίαζαν, η ζωή στην Πέρδικα βρήκε τους παλιούς της ρυθμούς (χωρίς να ξεχνά) και ένα χρόνο μετά ο Θρασύβουλος Λυκουρέζος αποφυλακίζεται.

Έξι μήνες μετά την τραγωδία το κουφάρι του "Αντωνία" βγήκε στην επιφάνεια, αποτελώντας αδιάψευστο μάρτυρα της πρόσκρουσης.

Στις αρχές του μήνα, ένα χρόνο, δηλαδή, μετά το δυστύχημα, ο πραγματογνώμονας ναυτικών ατυχημάτων κ. Ηλίας Στεφανάκος, γνωστός από το ναυάγιο του "Σάμινα", κατέθεσε στην ανακρίτρια που χειρίζεται την υπόθεση πόρισμα 600 σελίδων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του πορίσματος που έχουν βρει το φως της δημοσιότητας, ο κ. Στεφανάκος στην πραγματογνωμοσύνη του επιμερίζει ευθύνες και στους δύο κυβερνήτες, τον εκλιπόντα Στέλιο Τρίμη και τον κατηγορούμενο Θρασύβουλο Λυκουρέζο, τονίζοντας ότι: ότι «το τραγικό συμβάν θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί, κατά κύριο λόγο, εάν οι χειριστές των δύο σκαφών τηρούσαν απαρέγκλιτα τους κανόνες του ∆ιεθνούς Κανονισμού προς Αποφυγή Συγκρούσεων».

Για το χρόνο της κατάθεσης του πορίσματος αντιδρούν οι οικογένειες των τεσσάρων θυμάτων, με τον δικηγόρο του Αλέξη Κούγια να μιλά για σκόπιμη καθυστέρηση, προκειμένου ο Λυκουρέζος αυτόματα, μετά το πέρας το ενός έτους προφυλάκισης, να αποφυλακιστεί.

Το πόρισμα

Η εφημερίδα "Real News" δημοσίευσε στις 6 Αυγούστου τμήμα από το πόρισμα εξακοσίων σελίδων του κ. Στεφανάκος. Σε αυτό σημειώνεται ότι εάν ο κυβερνήτης της λάντζας είχε αντιληφθεί το ταχύπλοο και είχε εκτιμήσει την πορεία του, η σύγκρουση θα μπορούσε να αποφευχθεί, ενώ ο πραγματογνώμων δεν αφήνει περιθώριο κυβερνήτης του ταχύπλοου να ήταν άλλος εκτός του Θ. Λυκουρέζου.

Οπως περιγράφει στην έκθεσή του ο κ. Στεφανάκος, «το Ε/Γ-ΤΡ ‘‘Αντωνία’’, πλέοντας με ταχύτητα η οποία πιθανόν προσέγγιζε τους 5,5 κόμβους,  κατευθύνεται  προς  τη  νησίδα  Μονή. Κατά τη διάρκεια του πλου οι επιβάτες του ‘‘Αντωνία’’ παρατηρούν ένα ταχύπλοο να πλέει με μεγάλη ταχύτητα προς το σκάφος τους, κάποιοι ανησυχούν και εκδηλώνουν την ανησυχία τους στην αρχή με σχόλια μεταξύ τους.
Ενώ το ‘‘Αντωνία’’ ταξιδεύει για περίπου πέντε λεπτά από την ώρα που απέπλευσε από το λιμάνι της Πέρδικας, ο χειριστής του προφανώς αντιλαμβανόμενος  την  ανησυχία  των  επιβατών του, η οποία εκδηλώνεται με σχόλια και με φωνές, διαπιστώνοντας ότι το ταχύπλοο σκάφος τον προσεγγίζει ταχύτατα με άμεσο κίνδυνο σύγκρουσης, χειρίζει ηχητικά σήματα προειδοποίησης... Το ‘‘Duende‘‘ συνεχίζει την πορεία του χωρίς να προβεί ο χειριστής του σε καμία κίνηση (είτε αλλαγής πορείας, είτε μειώσεως της ταχύτητος) ώστε να αποφευχθεί η σύγκρουση,  ανεξάρτητα  εάν  ήταν  υποχρεωμένος να εκτελέσει τους δύο προαναφερόμενους χειρισμούς, ήταν υποχρεωμένος να προβεί σε οποιονδήποτε χειρισμό για να αποφύγει τη σύγκρουση. Ωστόσο, ο χρόνος όπου ο χειριστής του ‘‘Αντωνία‘‘ συνειδητοποιεί ότι η σύγκρουση δεν μπορεί πλέον να αποφευχθεί είναι ελάχιστος, τότε στρέφει το τιμόνι όλο δεξιά και το χειριστήριο της μηχανής στο πρόσω ολοταχώς. Ο χειριστής του ‘‘Αντωνία‘‘ όφειλε να είχε στρέψει πολύ πριν προς τα δεξιά και να απομακρυνθεί της πορείας του ‘‘Duende‘‘. Ο χειρισμός αυτός επιβάλλεται από τους ∆ιεθνείς Κανόνες Αποφυγής Συγκρούσεων (∆ΚΑΣ) και πρέπει να τηρείται. Θεωρώ ότι ο χειρισμός αυτός την ύστατη στιγμή αποσκοπούσε περισσότερο στο να γίνει η σύγκρουση των δύο σκαφών πλώρη με πλώρη παρά να αποφευχθεί η ίδια η σύγκρουση. Η ναυτική τέχνη και επιστήμη προτρέπει τον πλοίαρχο, ο οποίος εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να αποφύγει τη σύγκρουση, να στρέφει το πλοίο του με την πλώρα πάνω στον ερχόμενο  κίνδυνο  (ενδεχομένως  το  στεγανό συγκρούσεων να αποσοβήσει τη βύθισή του).

Θεωρώ ότι το ‘‘Αντωνία‘‘ δεν πρόλαβε να φέρει την πλώρη του περισσότερο δεξιά ώστε να
αποφύγει τη σύγκρουση και ο αριθμός των θυμάτων έμεινε στους 4. Εάν όμως η σύγκρουση γινόταν πλώρη με πλώρη με το ‘‘Duende‘‘, λαμβάνοντας υπόψη το χαμηλό ύψος εξάλων του ‘‘Αντωνία‘‘, πιθανόν τα θύματα να ήσαν πολλαπλάσια σε αριθμό».

Ο κ. Στεφανάκος δεν αφήνει καμία πιθανότητα χειριστής του σκάφους να μην ήταν ο
Θρασύβουλος Λυκουρέζος, παρότι από την πλευρά  ορισμένων  εκ  των  θυμάτων  αυτό  αμφισβητείται. «Σύμφωνα με τα προκύψαντα στοιχεία από την έρευνα, χειριστής του ταχύπλοου
‘‘Duende’’ εμφανίζεται ο κ. Λυκουρέζος Θρασύβουλος, καθώς και ο ίδιος στις απολογίες του
το αποδέχεται. Επίσης διαπιστώθηκε δακτυλοσκοπικά τμήμα παλαμικού αποτυπώματος της
δεξιάς παλάμης του κατηγορουμένου στη μεταλλική επιφάνεια του χειριστηρίου μηχανών».
Οπως σημειώνει, το «Duende» δεν έκανε καμία προσπάθεια να αποφύγει τη σύγκρουση και
ως εκ τούτου: «Με το πέρασμά του πάνω από το ‘‘Αντωνία’’ το ‘‘Duende‘‘  συμπαρέσυρε ό,τι
βρήκε μπροστά του, διαλύοντας και αποκολλώντας από το κύριο κατάστρωμα της λάντζας
κάθε υπερκατασκευή, ανατρέποντάς την σχεδόν (θεωρώ ότι έφτασε σε κλίση πλέον των 150
μοιρών ενώ άρχισε να βυθίζεται). Παράλληλα στις έλικες του ταχύπλοου εμπλέκονται ατομικά
είδη των άτυχων επιβαινόντων της λάντζας που βρίσκονται ξαφνικά και χωρίς τη θέλησή τους
στη θάλασσα, άλλοι τραυματισμένοι να κολυμπούν και 4 άτομα από αυτούς να πνίγονται.

Θεωρώ ότι, τη στιγμή που το ‘‘Duende’’ περνά πάνω από το ‘‘Αντωνία’’, ο χειριστής του ταχύπλοου χειρίζει από πρόσω κατευθείαν ανάποδα χωρίς να σταματήσει τα χειριστήρια προηγουμένως στο νεκρό, με αποτέλεσμα τη διακοπή της λειτουργίας των μηχανών του. Αυτή η κίνηση θεωρώ ότι έγινε από χειριστή, ο οποίος, υπό το κράτος πανικού, ουδόλως ενδιαφερόταν εκείνη τη στιγμή για το αν έπρεπε να γίνει ή όχι μια τέτοια κίνηση κατ’ αυτόν τον τρόπο (από πρόσω κατευθείαν στο ανάποδα), έστω και εάν γνώριζε ότι αυτή θα προκαλούσε βλάβη στις μηχανές».

Ενα από τα αξιοσημείωτα της πραγματογνωμοσύνης είναι η αδιαφορία των επιβαινόντων
του «Duende», όπως αναφέρεται, να προσφέρουν οποιαδήποτε βοήθεια στους ναυαγούς,
η οποία αν είχε προσφερθεί, μπορεί η εξέλιξη να ήταν διαφορετική και ως προς τον αριθμό των θυμάτων και ως προς τον αριθμό των τραυματισμένων.
«Το ‘‘Duende’’ μετά την προσθαλάσσωσή του παραμένει σε μικρή απόσταση από τον τόπο του ναυαγίου έχοντας μικρή εισροή υδάτων και οι επιβαίνοντες σε αυτό παραμένουν αμέτοχοι στην παροχή αρωγής στους ναυαγούς.

Οι ναυαγοί του ‘‘Αντωνία’’, εκ των οποίων μερικοί έχουν ήδη καλυφθεί από το ανεστραμμένο σκάφος, τα συντρίμμια και τα καύσιμά του και με μεγάλη προσπάθεια αναδύονται
από το βυθιζόμενο ‘‘Αντωνία’’, ζητούν επίμονα και με αγωνία βοήθεια από τους επιβαίνοντες στο ‘‘Duende’’, ωστόσο κανείς από αυτούς δεν ανταποκρίνεται σε αυτές τις επικλήσεις...Θεωρώ ότι η συνδρομή στους ναυαγούς ήταν επιβεβλημένη... Δεν μπορώ  να γνωρίζω εάν η όποια προσφορά αρωγής  από τον χειριστή ή και τους επιβαίνοντες του ‘‘Duende’’ θα μπορούσε να είχε μειώσει τον
αριθμό των τραγικών θυμάτων ή θα είχε αποτρέψει τον τραυματισμό ή πνιγμό, δεδομένου
ότι αυτή δεν προσφέρθηκε ποτέ και δεν καταγράφηκε πρόθεση για προσπάθεια αρωγής».

Προσθέτει, δε, για τους επιβαίνοντες του «Duende» ότι, ενώ κατά τη μεταφορά τους από
το σκάφος τους στο λιμανάκι της Πέρδικας μαθαίνουν την τραγική κατάληξη του συμβάντος,
«κανείς τους δεν έσπευσε αμέσως να ενημερώσει τις Λιμενικές Αρχές για το τραγικό συμβάν». Παράλληλα, προσθέτει πως όλοι οι επιβαίνοντες στο «Duende» «έσπευσαν να απομακρυνθούν όσο το δυνατόν γρηγορότερα από τον τόπο του ναυαγίου και να παρουσιαστούν στις Λιμενικές Αρχές μετά από αρκετές ώρες».

Οσον αφορά τα αίτια θανάτου και τραυματισμού των επιβαινόντων στο «Αντωνία» καταλήγει: «Ολα τα θύματα πέθαναν από πνιγμό. Θεωρώ ότι οι τραυματισμοί που σημειώθηκαν σε επιβαίνοντες στο ‘‘Αντωνία’’ ήταν συνέπειες (παράγωγα):

-Της ακούσιας πτώσης των επιβαινόντων στη θάλασσα από την άμεση και αιφνίδια ανατροπή του σκάφους.

-Της πιθανής πρόσκρουσης ή βίαιης επαφής με τα ύφαλα του ‘‘Duende’’ ή της βίαιης επαφής
(χτύπημα) συντριμμιών που εκτοξεύθηκαν σε αυτούς τη στιγμή που περνώντας πάνω από το
‘‘Αντωνία’’ διέλυε τις υπερκατασκευές του και ό,τι υπήρχε πάνω στο κατάστρωμα.

-Της πιθανής βίαιης επαφής (χτύπημα) σε αντικείμενο ή τμήμα του πλήθους των συντριμμιών
της  διαλυμένης  υπερκατασκευής  του  ‘‘Αντωνία’’ που συνάντησαν όταν βρέθηκαν στη θάλασσα ή αναδύονταν από αυτή μετά τη βύθισή τους στο νερό»

Από την πρώτη στιγμή οι οικογένειες των θυμάτων ζητούν δικαίωση και την αποκάλυψη της αλήθειας, παρά την υποφαινόμενη γι' αυτούς συγκάλυψη της τραγωδίας. Ευχή τους ένα χρόνο μετά να καταδικαστούν οι πραγματικοί ένοχοι.

Δημοσίευση σχολίου

 
Top